Tuesday, April 21, 2009

Faktor - Faktor Keruntuhan Empayar Melaka

1) Setelah Kematian Bendahara Tun Perak, Kerajaan Melayu Melaka tidak mempunyai pemimpin yang cekap. Pengantinya pula, Bendahara Tun Mutahir merupakan seorang pentadbir yang lemah, ekoran dari tadbirannya, maka sering berlakulah perebutan kuasa.

2) Pemerintah pada ketika itu iaitu sultan Mahmud adalah seorang pemimpin yang kurang mengambil berat soal pentadbiran.

3) Fitnah memfitnah berleluasa, ini telah digambarkan dengan pembunuhan Bendahara Tun Mutahir dan Tun Ali atas arahan Sultan Mahmud.

4) Cukai yang tinggi menyebabkan Pedagang-pedagang mengalihkan perhatian ke Pelabuhan lain. Ini menyebabkan Rakyat berpecahbelah dan tidak bersatu padu.

5) Lebih Kritikal lagi apabila Portugis bejaya Menawan Melaka pada 1511.

5 comments:

Minister Of Mind said...

Blog ko bleh plak dibuka di office. Blog aku tak bleh plak dibuka."Adik" Chai Soi Lek kot yang block kot..takkan palava plak...ahaks..kelakar. Takmo kasi budak2x laen kat opis baca blok aku.

Anyway...pasal artikel nie ...dah roper ko rembat buku sek rendah aje..

Sejarah Melaka berulang lagi. ko tengok sekeliling ko pun dah cukup. Bukan sebab orang luar pun... sebab orang dalam jugak.

Aku memerhatikannya dari sebelah meja ko perkara ini..he3x..

Safirul Amar said...

sebelah meja?

Minister Of Mind said...

a'ah
dah aku lepak sebelah meja ko
leh..aku bleh tengok senario yang berlaku....

KaCa Mata said...

hahaha mar ko kenal ke mr. minister nie... kuang²

Safirul Amar said...

kau kenal ke?